Budowanie pozytywnych relacji z klientem, opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku stanowi klucz do sukcesu. Szansę na zainteresowanie produktem bądź usługą. To kwestia profesjonalnej obsługi każdego klienta zwłaszcza jeśli w grę wchodzi obsługa trudnego klienta, która ma ogromne znaczenie w małych sklepach, marketach, jak i wielkopowierzchniowych hipermaketach.


To tutaj spotykamy rzeszę klientów, którzy bywają zmęczeni i zestresowani po całym dniu pracy, a przestrzeń, ogrom ludzi i kolejki w sklepie nie wpływają korzystnie na ich podejście do pracowników. Jednakże rolą pracownika jest taka obsługa, by klient, niezależnie od jego charakteru i aktualnego podejścia poczuł się profesjonalnie i należycie obsłużonym.

Na początek warto poznać typy klientów. Na co zwracać uwagę i, jaką przyjmować postawę, by w ostatecznym rozrachunku, zarówno klient, jak i pracownik zyskali satysfakcję? Odmiennej strategii wymagają rozmowy z klientami rozmownymi, cichymi, przyjacielskimi, jak i doświadczonymi oraz upartymi.

Klienci rozmowni czasami tak bardzo się rozgadują, że w ferworze słów nie dostrzegają argumentów, które sami wymieniają. To rolą pracownika jest zatem włączenie się w rozmowę, ale w odpowiednim momencie, nie przerywając nawet znacznego potoku słów, a następnie podkreślenie tych wartości, które są ważne, a przez klienta zostały pominięte.

Większego zaangażowania ze strony pracownika wymaga z kolei klient cichy. Który nie zawsze takowym jest z natury, ale nierzadko przyjmuje taką właśnie strategię. Trudnymi rozmowami są te, które trzeba przeprowadzać z pozostałym rodzajem klientów, bo ów na swój sposób mają największy problem z podjęciem właściwej decyzji. Jednakże korzystając ze szkoleń takich jak profesjonalna obsługa klienta w sklepie, wskazówek i szeroko dostępnej wiedzy, z każdym z nich można sobie poradzić.